چاپ
دسته: پرورش قارچ های دکمه ای

انواع سیستم های پرورش کمپوست قارچ

الف) آماده سازی بستر به روش قارچ قفسه ای ( استیلاژ )

سالن های پرورش با قفسه های متعدد قفسه بندی می شوند . چهارچوب قفسه ها معمولا از گالوانیزه یا استیل ساخته شده و صفحات بینابین آنها سیم گالوانیزه یا توری است .

ب) کاشت به روش کیسه ای :

سیستم کسیه ای از نطر آماده سازی و ابزار و وسایل مورد نیاز یکی از ساده ترین روش هاست که قارچ در کیسه محتوای کمپوست پرورش داده می شود و البته عیب آن این است که در مقایسه با سیستمهای استیلاژ ، از فضای موجود بهربرداری کامل نمی شود که با توجه به شرایط آب و هوایی کشورمان کاشت به روش کیسه ای توصیه می شود.

نحوه کاشت  کمپوست قارچ دکمه ای:

قبل از شروع کاشت ، ایزار ها و وسایل کاشت و همچنین درزهای در و دیوار های اتاق کشت را با فرمالین 2% ضد عفونی می کنیم و برای از بین بردن کنه ها که بیشتر در قسمت های تاریک اتاق کشت ، مثل لای درب ها ،گوشه ها و درز دیوارها زندگی می کنند از سم پاشی و از ضذ عفونی محوطه یا اتاق کشت ، شروع به کشت می کنیم .

کشت به دو طریق صورت می گیرد :

  1. کشت کیسه ای : در این روش بذر را با کمپوست  قارچ  مخلوط می کنند و سپس کمپوست قارچ  کشت شده را داخل کیسه می ریزند ، وزن این کیسه ها 13 تا 14 کیلوگرم می باشد.
  2. کشت بلوک : در این روش کمپوست آماده را با لودر ار درون تونل یا بونکر خارج کرده و درون دستگاه بلوکر می ریزند ، از طرف دیگر بذر نیز توسط کارگر با کمپوست مخلوط شده و نهایتا بلوک مکعب مستطیل به ابعاد 40 در 60 به ارتفاع 20 سانتیمتر آماده عرضه به بازار جهت پرورش قارچ می باشد ، وزن هر بلوک 17 الی 20 کیلوگرم است .

مشخصات سالن های پرورش قارچ

کمپوست قارچ دکمه ای

شکل ظاهر سالن های پرورش قارچ و حتی سایر گیاهان گلخانه ای از اهمیت به سزایی یرخوردار است ، به طوری که شکل گلخانه ها در سال های اخیر از جالت شیروانی به حالت حلالی ( تونلی )تغییر کرده است ، زیرا در گلخانه های حلالی کنترل رطوبت و دما بهتر صورت می گیرد در بعضی جاها برای کشت گیاهان گلخانه ای و گلهای زینتی از گلخانه های شیروانی هم استفاده می کنند ، سالن های پرورش قارچ به دو صورت سیمانی و گلخانه ای احداث می شود

هر کدام از این سالن ها نیز به دو صورت کفی و چند طبقه ساخته می شوند ، در سالن های کفی کیسه های کشت شده در کف سالن چیده می شوند و در سالن های چند طبقه کیسه های کشت شده بر روی طبقات قرار می گیرند.

برای هر سالن می توان از پکیج کامل و یا هوا ساز به همراه دیگ بخار و چیلر و یا کولر آبی همراه تیلر استفاده کرد.

پکیج کامل دستگاهی است به صرفه که سرمایش ، گرمایش و رطوبت مورد نیاز سالن را فراهم می کند.

دستگاهای هوا ساز دارای سه دریچه می باشند:

دریچه هوای آزاد

دریچه سیر کوله

دریچه خروجی این سالن ها دارای لوله های ورودی آب سرد و بخار می باشند که در تابستان برای تامین رطوبت و کاهش دما از لوله های آب سرد و در زمستان برای تامین رطوبت و بالا بردن دما از لوله های بخار آب استفاده می شود.

اسکلت سالن های گلخانه ای از لوله هایی به قطر 4 سانتیمتر که به وسیله بست هایی به هم متصل شده اند ،

درست شده است و روی آن وسیله دو لایه پلاستیک UV دار و یک لایه عایق حرارتی پشم شیشه به صورت حلالی پوشیده شده است ، ابتدا و انتهای سالن های سیمانی دیوار چینی شده است ، در ابتدای سالن یک درب برای ورود و خروج به سالن و در انتهای سالن یک دریچه کوچک برای خروج CO2 اضافی و تبادل گاری که معمولا همیشه باز است تعبیه شده است ، پوشش کف سالن های پرورش قارچ می تواند سیمانی و یا شنی باشد البته پوشش سیمانی برای کنترل بهتر آلودگی مناسب تر است .

در شرکت های بزرگ کشت و صنعت قارچ که از سالن های سیمانی بجای گلخانه برای کشت قارچ استفاده می کنند یک سوله خیلی بزرگ را به سالن های کوچکتر (100 متری ) تفکیک می کنند بطوریکه درب سالن های کشت به یک راهرو بزرگ (کوریدور) منتهی می شود و تمام سالن ها از طریق این راهرو به یکدیگر متصل می شوند ، در این روش احتمال آلودگی بیشتر و کنترل آن مشکل تر از گلخانه هایی است که به طور جداگانه و در فضای باز احداث می شوند ف زیرا در سالن های کوریدوری به دلیل اینکه دستگاه های هوا ساز همگی در راهرو نصب شده است و تمام سالن ها از طریق این راهرو به هم متصل می شوند در این روش احتمال آلودگی بیشتر و کنترل آن مشکل تر از گلخانه هایی است که به طور جداگانه و در فضای بار احداث می شوند ،زبرا در سالن های کوریدوری به دلیل اینکه دستگا های هواساز همگی در راهرو نصب شده اند و تمتم سالن ها هم توسط این راهرو به هم متصل می شوند اگر در یکی از این سالن ها قارچ به یک نوع بیماری مبتلا شوند سایر قارچ ها در سالن های دیگر نیز در مدت کوتاهی مبتلا خواهد شد ، اما در گلخانه هایی که به طور جداگانه از هم و در فضای باز احداث می شوند بخصوص در حالتی که درب گلخانه ها به سمت جنوب و رو به تابش خورشید باشد احتمال بروز آلودگی کمتر و کنترل آلودگی در صورت مبتلا شدن ساده تر خواهد بود ، اما سایر سرمایش و گرمایش در گلخانه هزینه بالاتری دارد.

شرکت آریانا تولید کننده انواع بذر قارچ ، خاک پوششی پاستوریزه و عرضه کننده انواع کمپوست قارچ دکمه ای معتبر با 2 دهه فعالیت سفارش مورد نطر شما را در اسرع وقت ارسال می نماید

لازم به ذکر است در صورت خرید از آریانا کلیه مشاوره های تلفنی رایگان می باشد.