کمپوست قارچ ،بذر قارچ، بذر قارچ صدفی ، خاک پوششی و بذر قارچ دکمه ای آریانا

گروه تولیدی بذر قارچ و خاک قارچ و عرضه کننده کمپوست قارچ  آریانا با تجربه بیش از دو دهه مدیران در زمینه های : صنعت تولید بذر قارچ، کمپوست قارچ و تولید انواع قارچ های خوراکی مثل قارچ صدفی و قارچ دکمه ای و فعالیت هایی این چنین میتواند با شما همکاری هایی خوبی داشته باشد . برای اطلاعات بیشتر  درباره کمپوست قارچ و بذر قارچ از بخش تماس با ما استفاده کنید.

مشاوره در زمینه تولید کمپوست قارچ دکمه ای ، تولید بذر انواع قارچهای خوراکی ،تولید و سالنداری قارچ دکمه ای و قارچ صدفی

تماس با شرکت قارچ

سفارش آنلاین

 ما در این مقاله به معرفی یک نوع قارچ به نام امانیتا فلوییدس (Amanita phalloides) می پردازیم . برای اشنایی از این نوع قارچ با ماه همراه شوید.

امانیتا فلوییدس  (Amanita phalloides)

 

امانیتا فلوییدس با نام علمی (Amanita phalloides) مشهور به کلاهک مرگ‌ یکی از مرگ اورترین انواع قارچ چتری دسته بازیدیومیست ها وسر رده امانیتا است .این قارچ که بسیار شبیه قارچ های خوراکی است پای درختان بلوط و کاج می روید .
کلاهک مرگ عمده ترین عامل مرگ و میر ناشی از مسمومیت های قارچی می باشد .
کلاهک قارچ در تابستان و پاییز رشد کرده و به رنگ سبز روشن است و پرهای زیر کلاهک سفید رنگ است .ماده ی سمی الفا -امانیتین موجود در قارچ ،دارای اثار سمی غیر قابل بازگشت روی کبد و کلیه بوده و معمولا کشنده است .

کشف و نام گذاری :

این قارچ در سال ۱۷۲۷میلادی توسط سباستین وایلان کشف شده است ،ولی صد سال بعد توسط فردریش لینک به نام امانیتا فالویید نام گزاری شد.گفته می شود به علت تشبه شکل ان به فالوس به این نام خوانده شده است .همه ی قارچ های این تیره دارای سم های کشنده هستند .

مشخصات امانیتا فلوییدس  (Amanita phalloides):

 

چترکلاهک مرگ در ابتدا کوچک وبرجسته و نیم دایره است ولی به تدریج به شکل چتر رشد می کند .اندازه ی کلاهک بین ۳cmتا ۱۵ است .رنگ ان سفید مایل به زرد و تیغه های زیر کلاهک سفید رنگ است .
ساقه ی قارچ به طول ۸cm تا ۱۵به رنگ سفید با لکه های خاکستری است .

محل رشد :کلاهک مرگ بومی کشور های اروپایی است و تقریبا در تمام مناطق جنگلی رشد می کند .در مورد رویش ان در بعضی از کشور های اسیایی مانند ایران نیز گزارش شده است .این قارچ همزیست بسیاری از درختان جنگلی پهن برگ مانند بلوط ،راش و مخروطیان است .
متاسفانه در سالهای اخیر قارچ کلاهک مرگ عامل مرگ و مسمومیت تعدادی از هموطنان ما در استان کرمانشاه بوده.
گزارش های مسمومیت با این قارچ که از استرالیا و دیگر مناطق جهان می رسد ،نشاندهنده ی گسترش ان در بسیاری از نقاط جهان است .

خواص سم امانیتا فلوییدس  (Amanita phalloides):

 


همان طور که از نام این قارچ مشخص می شود ،دارای خواص سمی شدیدی بوده و خوردن نصف کلاهک ان می تواند منجربه مرگ انسان شود .پختن و جوشاندن این قارچ نمی تواند سم موجود را از بین ببرد .

بیوشیمی امانیتا فلوییدس  (Amanita phalloides):


از نظر بیوشیمی دو گروه سمی در این قارچ کشف شده است .گروه اماتوکسین ها و گروه فالو تکسین ها قوی ترین سم مربوط به گروه اماتکسین ها است.این سموم با متوقف کردن و ممانعت از ساخت پروتین باعث مرگ سلولی می گردد.
در کشتن سلول های سرطانی و متوقف کردن رشد و تکثیر و پیشرفت سرطان موثر است .و باعث متوقف شدن و کپی برداری RNAسلول های سرطانی که با تکثیر شان سبب تومور سرطانی می شوند .

علایم بالینی امانیتا فلوییدس :


مسمومیت با این قارچ در دهه ی ۷۰میلادی حدود ۲۲٪مسمومیت های خوراکی را تشکیل می داده که در حال حاضر در حدود ۱۰ الی ۱۵٪است . یعنی مرگ میر ان بیش از ۶۰٪است ولی امروز کاهش یافته است .
جذب سموم قارچ کند بوده و علایم ممکن است ،حتی بعد از ۲۴ساعت ظاهر شوند و تقریبا همه ی اعضای بدن به این تخریب سلولی مبتلا می شوند .

علایم اولیه :
شامل استفراغ ،اسهال ،هیپوگلیسمی،و تپش قلب بوده و با پیشرفت اثر سم سلول ها ی کبدی تخریب و نهایتا با نارسایی کلیه و کما ظاهر می شود .مرگ بعد از بروز علایم در مدت ۶تا ۱۶ساعت بعد اتفاق می افتد .

 

درمان :
درمان اختصاصی و پادزهر وجود ندارد و درمان علامتی شامل شستشوی معده بیمار و تجویز سرم زغال فعال و کنترل اب و الکترولیت سرم خون بیمار انجام می شود .ممکن است برای زنده ماندن بیمار حتی پیوند کبد نیاز باشد . گزارش شده است که تجویز انتی بیوتیک پنی سیلین و سفالو‌سپورین می تواند موثر باشد .چون کبد با حجم زیادی از سلول های مرده رو به رو است باید به بیمار داروی پاکسازی کبد داده شود تا عملکرد ان پایین نیایدو همچنین دارو ی ادرار اور به بیمار تجویز شود تا کلیه بتواند ان حجم از سلول مرده را دفع کند وگر نه کلیه از کار می افتد.

کلام آخر 

مجموعه  قارچ آریانا  تلاش می کنیم تا انواع مخطلف قارچ را به شما معرفی کنیم .  ما در این مجموعه به تولید  پرورش انواع قارچ ، بدز قارچ و خاک مناسب پرورش  قارچ می پردازیم.

 برای مشاوره و وخرید با شماره ی زیر تماس بگیرید و یا در واتساپ پیام بگذارید.


تلفن:  02634990354-02165949017-02165949117 - 02634990358

موبایل: 09126888295 و 09121780442

 

 

 

درب کیسه های بذر قارچ به دو روش بسته می شود:

۱-کیسه های پلی پروپیلن فیلتر دار که معمولا در سایزهای ۲۰ در ۵۰ و ۳۰ در ۵۰ به بازار عرضه می شود؛درب این کیسه های فیلتر دار با دستگاه دوخت ،دوخته می شود.

۲-حلقه و پنبه گذاریکیسه های پلی پروپیلن مقاوم به حرارت: در روش دوم که اکثر تولیدکنندگان بذر قارچ از آم استفاده می کنند ،کیسه ها به ابعاد های مختلف ۲۰ در ۵۰(یک کیلو گرمی)۲۵ در ۵۰(دو کیلو گرمی)،۳۰ در ۵۰(۳ کیلو گرمی)را لوله پولیکا یا حلقه می گذارند.

فرایند تولید بذر قارچ:

کیسه های حاوی گندم پخته شده، پس ازاین مرحله درون اتوکلاواستریل می شوند.پس از اتمام زمان استریل ،کیسه ها به اتاق سرد منتقل شده و معمولا طی ۸ ساعت به آرامی خنک می شوند.کیسه های خنک شده زیر دستگاهی به نام لامینار ایر فلو که داری فیلترهای متعدد هپا است با استوک یا تکه ژل مخلوط و به اتاق انکوباسیون منتقل می شوند.در این اتاق کیسه های بذر قارچ به مدت ۷ الی ۱۴ روز بسته به نوع قارچ رشد می کنند و پس از این مدت کیسه های سفید شده حاوی ریسه یا میسلیوم قارچ آماده عرضه به بازار می شود.

حلقه جایگزین مناسبی برای لوله پولیکا است و چندین مزیت دارد:

بسته بندی بذر قارچ

1-استفاده از حلقه کارگری کمتری دارد بدین معنی که نیروی کار زمانی برای بریدن و جمع آوری حلقه تلف نمی کند.از طرفی بدین لوله پولیکا به هر شکل برای کارگر خطر جانی دارد در حالیکه استفاده از حلقه خطری ندارد.

۲-امکان خرابی و پاره شدن که در لوله پولیکا هست در حلقه وجود ندارد‌.

۳-لبهی پهن حلقه مثل یک قیف عمل کرده و استوک یا تکه ژل به راحتی به کیسه حاوی گندم استریل منتقل می شود.

۴-از یک حلقه تا چندین سال می توان استفاده کرد و با اتوکلاو کردن مداوم هیچ تغییر شکلی نمی دهد.

قطر دهانه حلقه آریانا ۶ سانتی متر و قطر داخلی آن ۴ سانتی متر است و براحتی می توان پنبه را دورن آن جای داد؛چون قطر داخلی کوچک است پس پنبه زیادی مصرف نمی کند.

حلقه های تولید شده در شرکت آریانا از بهترین مواد موجود در بازار است و چون از مواد نو و درجه یک تولید می شود با بهترین کیفیت در اختیار تولیدکنندگان بذر قارچ قرار می گیرد.

از آنجائیکه که قیمت مواد پلاستیک در کشور در نوسان است لطفا در زمان سفارش قیمت را استعلام فرمایید

روش تولید بذر قارچ خوراکی

 

بذر قارچ خوراکی که با نام تجاری اسپان(spawn) در بازار معروف است ؛به ریسه یا (mycelium)رشد یافته بر روی دانه غلات گفته می شود.
بر خلاف بذر سبزی و صیفی که به صورت فله با بسته بندی هایی کوچک در حد چند گرم است ،بذر قارچ خوراکی به صورت کیلویی به بازار عرضه می شود.

 

بسته بندی بذر قارچ خوراکی در ایران به صورت بسته های ۱ تا ۶ کیلو گرمی است.
یک تولید کننده بذر قارچ خوراکی بسته به تکنولوژی و امکانات آزمایشگاه خود بذر قارچ را در وزنهای دلخواه تولید و به بازار عرضه می کند.


بسته بندی بذر قارچ خوراکی به دو صورت است:


۱- کیسه های ساده
۲- کیسه های فیلتر دار


کیسه های ساده : که از قدیم الایام تولید بذر قارچ در آنها مرسوم بوده ،کیسه هایی از جنس پلی پروپیلن مقاوم به حرارت در ضخامتهای متفاوت که درب کیسه حلقه و پنبه گذاری می شود.


کیسه های فیلتر دار:که در سالهای اخیر وارد بازار ایران شده،مشابه نمونه های اروپایی و‌چینی است اما در داخل تولید می شود.
درب کیسه های فیلتر دار توسط دستگاه دوخت می خورد.


مراحل تولید بذر قارچ:


از آنجاییکه روش تولید بذر قارچ دکمه ای و بذر قارچ صدفی را در مقاله هایی جداگانه به تفضیل گفته ام در این مقاله به صورت خلاصه روش تولید انواع بذر قارچ خوراکی را خدمت شما بیان می کنم.


۱-انتخاب بستر رویش بذر قارچ :ا
ولین قدم در تولید بذر قارچ خوراکی ،آشنایی شما باچرخه زندگی قارچ مورد نظر و دانستن بستر مناسب برای پرورش بذر آن قارچ است.
به طور مثال بستر پرورش بذر قارچ دکمه ای گندم و چاودار است ،درحالیکه بذر قارچ صدفی بر روی ارزن،ذرت با حتی چوب به خوبی رشد می کند.بذر قارچ شی تاکه (Lentinus edodes) را اگر بخواهید در تنه درخت بکارید باید بر روی پیم چوبی باشد.
از آنجاییکه در ایران اکثر بذر قارچ ها بر روی گندم تولید می شود در اینجا روش استفاده از گندم را توضیح می دهم.


۲- پخت گندم: جهت استفاده از گندم بعنوان بستر بذر قارچ باید گندم حتما دیم باشد، شکسته نباشد،خاک نداشته باشد،سم زده نباشد،تخم علف نداشته باشد،فضله موش نداشته باشد.
پس از درنظر گرفتن تمام فاکتور های بالا گندم را در دیگ های مخصوصی که دوجداره هست ، تحت بخار می پزیم.


۳- اختلاط گندم با مواد دیگر: به گندم پخته و آبگیری شده کربنات و سولفات کلسیم جهت تنظیم ph و جلوگیری از خمیری شدن گندم اضافه می شود. معمولاً ۳ تا ۷٪ وزن گندم این مواد اضافه می شود.


۴- اتوکلاو کردن: اتوکلاو زودپز بزرگی است که تحت فشار و دما عمل استریل کردن را انجام می دهد.
اتوکلاو ها به صورت تک جداره یا دوجداره،یک درب یا دو درب،گرد یا مستطیل ساخته میشود.به هر صورت کیسه های گندم آغشته با کربنات و سولفات کلسیم بعد از حلقه و پنبه گذاری در اتوکلاو استریل می شود.


۴-تلقیح:کیسه های گندم خنک شده در زیر دستگاهی به نام لامینار ایر فلو با سویه مادری مخلوط می شود.به این عمل تلقیح گفته می شود.
۵-انکوباسیون:به اتاقهای نگهداری بذر ،انکوباسیون می گویند.


مشخصات اتاق انکوباسیون:


۱- اتاقهایی که همیشه فشار مثبت دارند.
۲-غلظت دی اکسید کربن در این اتاقها بسیار پایین است.
۳-هیچ پنجره ای ندارند.
۴-درب آنها به راهرویی مشترک باز می شود نه به محیط باز بیرون.
۵-بهتر است از جنس ساندویچ پنل باشند.
۶-همیشه دمای آنها ثابت است.
کیسه های گندم تلقیح شده برای مدت ۱۰ تا ۱۴ روز بسته به نوع بذر قارچ در این اتاقها می ماند تا دانه های گندم توسط میسلیوم قارچ کاملا کلونیزه شود و آماده عرضه به بازار گردد.

انواع قارچهای خوراکی

چندین جنس و گونه از قارچ های خوراکی که در مناطق مختلف جهان بصورت وحشی دیده میشوند امروزه در واحدهای صنعتی و یا بصورت سنتی پرورش داده می شوند در زیر بصورت اجمالی به معرفی آنها می پردازیم .

قارچ دکمه ای:

یکی از معروفترین قارچ های وحشی که امروزه سرمایه گذاری زیادی در زمینه پرورش آن صورت گرفته قارچ دکمه‌ای است.این قارچ با نام علمی آگاریکوس شهره جهانی دارد.گونه های مختلفی از آگاریکوس همچون بیسپوروس،بیتورکیس در دنیا تولید می شود. ایران نیز در زمینه تولید قارچ دکمه ای پیشرفت های زیادی کرده است بطوریکه نژادهای پر بارده و بازار پسند در سطح جهانی در ایران تولید می شود. قارچ دکمه ای در دو رنگ سفید و قهوه ای پرورش می یابد.

قارچ دکمه ای

قارچ صدفی:

تمامی ۱۷ گونه قارچ صدفی غیر سمی هستند و برخی از آنها در طبیعت ایران در فصول بهار و پاییز به چشم می خورند.چندین نوع از قارچ صدفی نیز در سالنهای پرورش تولید و به بازار عرضه می شوند در زیر به توضیح مشخصات چندین گونه از پلوروتوس می پردازیم.

پلوروتوس استراتوس

۱- پلوروتوس استراتوس:یکی از بهترین گونه های قارچ صدفی است که بر روی ساقه غلات،چوب و تمام مواد حاوی سلولز کشت می شود .رنگ میوه خاکستری و گوشتی است.بهترین دمای رشد ریسه ۱۶ درجه سانتی گردا می باشد.

۲- پلوروتوس فلوریدا: از آنجاییکه اولین بار در سال ۱۹۵۸ در فلوریدا ی آمریکا کشف شد به این نام معروف گردید.رنگ میوه سفید و دمای ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتیگراد را می پسندد.

۳- پلوروتوس ارینجی:در جنوب اروپا،مرکز آسیا و آفریقای جنوبی رشد می کند. این قارچ همزیست با ریشه برخی گیاهان است.رنگ ساقه سفید اما کلاهک به رنگهای سفید تا قهوه ای روشن دیده می شود.بسیار ساقه و کلاهک گوشتی دارد و در زمان پخت عطر و طعم دلپذیری دارد.

۴- پلوروتوس سیستیدیوسوس:بشتر در تایوان دیده می شود و گرمادوست است.رنگ کلاهک این قارچ صدفی زرد است و بوی تندی دارد.

۵- پلوروتوس فلابلاتوس:این قارچ صدفی هنوز بصورت تجاری کشت نشده

 

اما اولین بار در کشور هندوستان مشاهده شد.

۶- پلوروتوس کورونوکوپی:رنگ کلاهک آن زرد است و بروی چوب درختانی چون بلوط،انجیر،براش رشد می کند.

۷  پلوروتوس ساپیدوس:از لحاظ ظاهری شبیه استراتوس است اما مزه ای شبیه قارچ صدف درخت دارد.هاگ این گونه برنگ بنفش روشن است.

۸- پلوروتوس ساجرکاجو: اولین بار از هندوستان جمع آوری شد اما اکنون در بسیار از کشورهای جهان با نام تجاری دینگری کشت می شود .دراین گونه از قارچ صدفی لبه های کلاهک کنگره دار است اما اندازه کلاهک کرم رنگ آن بزرگتر از سایر گونه ها است. این قارچ گرما دوست برای فصل تابستان ایران مناسب است.در دمای بین ۲۲ تا ۲۸ درجه سانتی گراد رشد می کند و مقدار محصول در واحد سطح بسیار بالا است.

۹- پلوروتوس پالموناریوس: قارچی بهاره است. با نام قارچ صدفی خرما در کشورهای مختلف کشت می شود و بر روی کلش غلات،ضایعات پنبه دانه،ضایعات قهوه رشد می کند.رنگ میوه این قارچ نخودی است.

۱۰- پلوروتوس دجامور: این قارچ صدفی با نام تجاری سالمون و به رنگ صورتی در دنیا کشت صنعتی می شود.در طبیعت این قارچ صدفی در مناطق گرمسیری رشد می کند.از لحاظ عمومی و ظاهری شبیه استراتوس است اما حاشیه کلاهک موجدار است.

۱۱- پلوروتوس اسموس

اسموس یا قارچ صدفی ترخون درطبیعت بر روی کنده های نارون رشد می کند و بسیار شبیه استراتوس است اما بوی ترخون می دهد بهمین دلیل به این نام معروف شده.در دمای بین ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتی گراد رشد می کند.

قارچ خوراکی ولواریلا:

ولواریلا یا قارچ کاه دوست یا قارچ چینی یکی از قارچها ی خوراکی است که در مناطق گرمسیری رشد می کند.قارچی بسیار خوشمزه که بر روی ساقه های برنج براحتی رشد می کند.کلاهک ولواریلا خاکستری تیره است و چون در ساقه قارچ ولو یا کیسه وجود دارد به آن ولواریلا می گویند .یکی از معروفترین گونه های ولواریلا ولواسه آ است.ولواریلا ولواسه آ بیشترین محصول را روی بستر پنبه دانه و بقایای پنبه دارد و در دمای ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد بهترین رشد را نشان می دهد.

قارچ شی تا که:

این قارچ مشهور جهان با نام علمی لنتینوس ادودز دومین قارچ پرورشی جهان است که بواسطه عطر و طعم دلنشین آن در بسیاری از رستورانهای معروف طبخ می شود.رنگ کلاهک این قارچ از کرم تا قهوه ای با خال های سفید دیده می شود که در طبیعت بر روی کنده چوب و در شرایط صنعتی بر روی کمپوست خاک اره رشد می کند.از قارچ شی تا که پلی ساکاریدی هایی استخراج شده که ب ر روی موش ها خواص ضد سرطانی دارد و در طب سنتی چین از شی تا که در درمان بسیاری از بیماریها استفاده می شده. امروزه تحقیقات در انگلیس نشان داده که قرقره عصاره شی تا که می تواند از پوسیدگی دندانها جلوگیری کند.

قارچ آریکولاریا:

قارچ گوش چوب از حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بعنوان اولین قارچ پرورشی جهان تا به امروز در مناطق مختلف دنیا کشت می شود.کلاهک این قارچ برنگ قهوه ای با موهای زبر بر روی آن است.رطوبت بیشترین تاثیر را بر رشد موهای سطح کلاهک آریکولاریا دارد. از آنجاییکه تیراندازی و یک تجزیه کننده اولیه است براحتی بر روی کنده های چوب رشد می کند.

 قارچ کوپرینوس:

کوپرینوس کوماتوس برای سالیان متمادی مورد توجه دوست داران قارچ در آمریکا و اروپا بود.عوام این قارچ را به نام  مرد پشمالومی شناسند .در طبیعت ایران نیز در هوای معتدل اواخر تابستان و پاییزبه وفور دیده میشود.خلال یا اسلایس  این قارچ که کمی در روغن تفت ببیند هنوز در آسیای جنوبی مورد توجه است.اگرچه کوپرینوس بافت شکننده ای دارد اما عطر و طعم  منحصر بفرد کوپرینوس،آن را بسیار لذت بخش کرده است.کلاهک این قارچ بطول ۴ تا ۱۰ سانتی متر و قطر آن ۳ تا ۴ سانتی متر است.در ابتدا سفید مایل به خاکستری بوده ولی سریعا کاملا سفید رنگ می شود.سطح آن پر از فلس های ریز است .تیغه های زیر قارچ سفید،ساده و بلند است.ساقه کوپرینوس بطول ۶ تا ۱۲ سانتی متر و قطر ۱تا۲ سانتی متر است.یک حلقه متغیر ظریف روی پایه وجود دارد که در حقیقت اتصال کلاهک به ساقه است.در هنگام بلوغ تیغه ها بسرعت تیره می شوند و کلاهک تحلیل می رود ،بطوریکه پس از مدت کوتاهی جز پایه ،چیزی از کلاهک باقی نمی ماند.

میسلیوم این قارچ سفید بوده و با رشد ریسه های هوایی پنبه ای تشکیل پرگنه های خاصی می دهند .که اغلب پرگنه ها غیر قرینه هستند.

دمای نگهداری کوپرینوس بین ۲۱ تا ۲۸ درجه سانتی گراد است که بین ۲۵ تا ۳۶ روز  می کشد که این قارچ کاملا برسد.

مخلوط کود اسب یا کود گاو با خاک اره یا کلش بستر مناسبی برای رشد کوپرینوس است.

در طبیعت نیز معمولا در مزارع و مناطقی که در حال کمپوست شدن است این قارچ دیده می شود و برای سالهای متمادی قارچ می دهد.

قارچ مورال:

مورال ها را در عام قارچ ماهی زمینی نیز می گویند.

زمان رشد قارچ در سه ماهه فصل بهار است،در باغهای سیب و اطراف نارون ،بلوط و تبریزی،صنوبر رشد می کند.

جالب است بدانید که مورال ها حتی در سوانح طبیعی مثل آتش سوزی نسل خود را حفظ می کنند و روی خاکستر و بقایای سوخته گیاهی رشد می کنند.آنها در شرایط نامساعد جوی یک ساختمان زیر زمینی بنام اسکلروت تشکیل می دهند که کلید تشخیص مورال است،که بواقع یک توده سلولی غیرجنسی مقاوم است که بشکل یک قطعه فلز دیده می شود.اسکلروت به رنگ سیاه ،زرد تا نارنجی بسته به گونه های مختلف دیده می شود. 

مورال به رنگهای سفید،زرد و سیاه دیده میشود.

مورال ها بیشتر در خاک های شنی مخلوط با چوب در امتداد رودخانه ها دیده می شوند .

ارزش غذایی گریفولا: این قارچ ۲۷٪وزن خشک پروتئین دارد و ویتامین هایی چون B1,B2,C,D و نیاسین در آن وجود دارد.

مواد معدنی چون منیزیم،آهن،کلسیم و فسفر ازگریفولا استخراج شده و حدود ۹۰٪وزن قارچ تازه را آب تشکیل می دهد.

خواص درمانی: انستیتو ملی سلامت ژاپن خواص ضد ویروس ایدز و ضد سرطان را تایید کرد.دانشمندان آمریکایی نیز خواص ضد HIV را از سه قارچ گریفولا،شی تا که و گانودرما تایید کردند.

در میسلیوم قارچ گریفولا پلی ساکاریدی به نام گریفولون مسئول فعالیتهای تحریک سیستم ایمنی است.

مزه و شیوه پخت گریفولا: هر چه بطرف پایین ساقه قارچ برویم بافت متراکم و سخت تری دارد.بهتر است کلاهک های آن ریز ریز شود اما حتی برش ساده و سرخ شده همراه با میگو و بادام زمینی بسیار لذت بخش است.

از گریفولا خشک شده بعنوان دم نوش نشاط آور استفاده میشود.

 

قارچ هریسیوم اریناسه اوس:

قارچ سر میمون یا ریش پیرمرد را به دلیل رشته های آویزان میوه قارچ هریسیوم می گویند.

این قارچ را می توان روی خاک اره،سبوس گندم پرورش داد.

 در طبیعت دنیا کمیاب است اما در ایران در فصل بهار در جنگل های شمالی دیده می شود.

رشد قارچ بطرف پایین،آبشار مانند و کلاهک غیر منشعب با قطر حدودی ۴۰ سانتی متر سفید رنگ است .تغییر رنگ به قهوه ای از بالا شروع می شود.هریسیوم بر روی تنه مرده درختان بلوط،گردو،راش،افرا و سایر پهن برگها دیده می شود.

در کشت مصنوعی بستر خاک اره متداول است و پس از بذر زنی در دمای ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی گراد و رطوبت ۹۵ تا ۱۰۰٪ در مدت ۱۰ الی ۱۴ روز پنجه دوانی می کند.هریسیوم نیز مانند سایر قارچ برای تشکیل اندام باردهی نیاز به شوک دمایی دارد.معمولا ۳ تا ۵ روز در دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد کمپوست هریسیوم را نگه می دارند سپس در دمای ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد برای مدت ۴ تا ۵ روز دیگر تحمل می کنند تا قارچ های سفید و زیبا ظاهر شود.

جالب است بدانید در بیمارستان عمومی شانگهای چین قرص تهیه شده از قارچ هریسیوم را   در درمان زخم معده،التهاب و تومورهای گوارشی موثر می داند و همچنان به  بررسی بر روی آن را ادامه داده است.

 

 

قارچ های دندان خونی

قارچ های دندان خونی یا "Hydnellum  peckii" غیر قابل خوردن بوده ، طعم آن بسیار تند و بوی بسیار بدی دارد. این قارچ ها کمیاب کمی ترسناک به نظر می رسد. این قارچ با نام مختلف شناخته شده از جمله آنها توت فرنگی و خامه،قارچ دندان خونی،دندان قرمز ودندان شیطان. قارچ ها دندان خونی در اطراف درختان کاج و در کف جنگلها به وجود می آید و بر روی زمین رشد می کند و زیاد می شود.

قارچ ها دندان خونی

قارچ آمانیتا

قارچی بزرگ و گوشتی با کلاهک قرمز که روی آن برجستگی‌های سفید رنگ دارد.
ژیل ها در زیر کلاهک سفید رنگ هستند.
دارای حلقه چتری شکل بر روی ساقه است.
در طبیعت به صورت تنها با فاصله پراکنده‌اند .

قارچ آمانیتا
آمانیتا ها در دشت یا خاک های شنی و یا در جنگل‌های توس و کاج دیده می‌شوند معمولاً در اواخر تابستان و فصل پاییز به چشم می آیند.
کلاهک قرمز تون متمایل به قرمز نارنجی یا قرمز زرد در نمونه‌های پیرتر دیده می شود در ابتدا کروی است اما به تدریج محدب می شود.
سم خطرناکی دارد این سمت توهم زا است نام سم آن موسکی مول یا نیک اسید است این ترکیبات روی دستگاه عصبی مرکزی اثر می گذارد و سبب از دست دادن تعادل آشفتگی اختلال خواب و حالت تهوع می شود این سم های توهم زا به ندرت سبب مرگ میشود. اثرات خوردن این قارچ پس از گذشت یک روز بروز می کند و بهتر است پس از مصرف این قارچ در طبیعت سریعاً به مرکز درمانی مراجعه شود یکی از اثرات ناشی از مصرف قارچ آمانیتا رفتار دیوانه واری است که هنگام مسمومیت از فرد سر میزند چیزی که مردم دوران باستان نیز هنگام مصرف این قارچ در مناسک خود از آن در امان نبودند بهتر است هیچگاه این قارچ را بو نکنید و حتی این قارچ را تست یا تست شیمیایی نیز  نکنید

 

قارچ دنبلان  


بیشترین میزان مصرف  قارچ دنبلان در رستوران ها ،صنایع غذایی ، تهیه‌ی انواع سس ها ، روغن های معطر و دارو سازی است . سر آشپز معروف فرانسوی ،ژان آنتلم بریلا- سوارین ، دنبلان را   الماس آشپز خانه لقب داده است .
قارچ دنبلان،  که در عمق تقريباً ۳۰ سانتیمتری و در مجاور ریشه گیاهان رشد می کند، شکلی شبیه به سیب‌زمینی دارد و اندازه ی آن از یک فندق تا اندازه‌ی یک پرتقال می باشد . دنبلان به حالت طبیعی در بسیاری از مناطق معتدل دیده می شود و آن ها را به وسیله‌ی سگ یا خوک تربیت شده پیدا می کنند.
قارچ دنبلان کوهی سفید در سال ۲۰۰۱ به قیمت هر کیلو بین ۲۰۰۰-۴۵۰۰ دلار آمریکا بفروش رفته است. در دسامبر ۲۰۰۹ این قارچ به قیمت ۱۴۲۰۳ دلار بر کيلوگرم فروخته می شود .رکورد قیمت یک دنبلان سفید در دسامبر ۲۰۰۷ زده شد؛کازینو داری به نام استانلی هو مبلغ ۳۳۰۰۰۰ دلار برای خرید یک دنبلان ۱/۵ کیلویی پرداخت‌ کرد

 

 

قارچ زرد کیجا

زرد کیجا یک نام مازندرانی برای نوعی قارچ است .کیجا در زبان مازندرانی به معنی دختر است .بنابراین معنی این قارچ دختر زرد است، که به دلیل زیبایی، مازندرانیها این نام را برای آن انتخاب کردند. این قارچ در قسمت های خاصی از جنگل رشد میکند. در اواخر شهریور و آغاز فصل پاییز پس از اولین بارندگی های پاییزی و مرطوب شدن زمین زردکیجا در نقاط خاصی مثل علف های زیر درخت های راش، توسکلا، ممرز ،بلوط و زمینه های شیب دار مرطوب شروع به رویش می کند.
زرد کیجا در یک دوره ۲۰ روزه تا یک ماهه رشد می کند و پس از این مدت رویش آنها تمام می شود و برای چیدن دوباره آن باید تا پاییز سال بعد صبر کرد
مشخصات ظاهری قارچ زرد کیجا
 قارچ زرد کیجا از مرغوب ترین انواع قارچ خوراکی وحشی است و از مزایای آن این است که هرگز به حشره آلوده نمی شود.
رنگ این قارچ زرد یا نارنجی است .قطر کلاهک این گونه قارچ ۳ تا ۱۵ سانتیمتر و شکل کلاهک آن تقریباً حالت قیفی شکل دارد که ابتدا به صورت چتری و برجسته بوده و بعد تخت و صاف می شود. لبه ی آن موجدار و سطح زیرین آن از تیغه های برجسته تشکیل شده است.
بافت قارچ زرد کیجا گوشتی است و طول ساقه آن متفاوت است گاهی بلند و باریک و گاهی کوتاه و کلفت می باشد. از آنجایی که تیغه ها از سطح زیرین کلاهک تا بخشی از ساقه ادامه می یابد لذا مرز مشخصی بین کلاهک و ساقه وجود ندارد.
 در منطقه ساری این قارچ زیاد به چشم می خورد قارچ های چیده شده پس از شستشو و تمیز کردن با آب،  آبکشی می شود تا تلخی  آن گرفته شود همراه آن تا حدی مواد مفید هم از دست می رود.
این قارچ را می توان پس از شستن و خشک کردن ،بسته بندی کرده و در فریزر قرار داد.‌  زرد کیجا مزه گوشت می‌دهد و اگر آن را کباب کنید طعم خوشی برای همیشه زیر زبانتان می‌ماند. علاوه بر کبابی زرد کیجا را می‌توان در برنج و خورشت ها هم استفاده کرد.
تشخیص قارچ زرد کیجا از قارچ های سمی
تفاوت زرد کیجا با قارچ سمی در این است که زرد کیجا به نرمی از هم جدا می شود ولی قارچ سمی در اثر تماس پودر میشود. بهتر است برای تشخیص آن یا از افراد بومی محله کمک بگیرید و یا از کتابهای اطلس قارچ ها استفاده کنید.
از قدیم الایام نظر بر این بوده که هر ساله منطقه ای که زرد کیجا رشد می کندنسبت به سال گذشته وسیع تر می شود اما از طرفی آلودگی های محیط زیست و از طرف دیگر خشکسالیهای پی در پی سبب شده تا حتی بومیان برای جمع آوری قارچ زرد کیجا ساعت ها در جنگل جستجو کنند
به امید روزی که ما انسان ها در حفظ محیط زیست خود و سایر جانداران کوشا باشیم.

قارچ وحشی خوراکی بلوتوس چری سنترون

برای آشنایی با قارچ وحشی خوراکی بلوتوس چری سنترون، بولت کلاهک شکاف دار ،کلاهک قرمز شکافدار BolesrackedBoletus,CrackeaCap  با ما همراه باشید .
 ●قلمرو :قارچ‌ها
●بخش:Basidiomycota
●دسته : Agaricomycatas
●رده:Boletaleas
● تیره :Boletaceae
●جنس:Xerocomellus
●گونه :X.chrysenteron
●نام علمی :Boletus cherynteron
● مشخصات خانواده بولتاسه( Boletaceae)

مشخصات ظاهری: یکی از مشهورترین قارچ های وحشی خوراکی چگونه گونه هایی از جنس بلوتوس هستند. این غار دارای کلاهک‌های گوشی و ساقه‌های مرکزی بوده و قسمت‌های زایشی آن در زیر کلاهک از لوله‌های تشکیل گردیده که این لوله ها یا تیوب ها حاوی اسپورهای در مادون های خود می باشند.

قالب گونه ها  در این جنس خوراکی بوده و منحصراً تعداد انگشت‌شماری سمی هستند. گونه‌های سمی بولت دارای خلل یا فرج یا منافذ قرمز و یا نارنجی تیره هستند. یک روش برای آزمایش خوراکی بودن قارچ بولت تست طعم آن است. برای انجام این کار می توان قطعه بسیار کوچکی از کلاهک قارچ را در دهان مزه مزه کرد .البته توصیه این است که حتی قارچهای بولت غیر سمی را نیز تست کرد و بعد مصرف نمود البته این روش منحصراً برای قارچ بولت است و برای تشخیص قارچ های سمی از خوراکی به هیچ وجه از چنین روشی استفاده نشود نظر من این است که بهترین روش تشخیص استفاده از کتب مرجع می باشد.
گونه چری سنترون دارای مشخصات زیر است
 کلاهک با اندازه های کوچک تا متوسط به رنگ خرمایی تا قهوه ای تیره در حالت بالغ شکاف هایی در سطح کلاهک پدیدار می شود که گوشت صورتی کمرنگ زیرپوست را مرئی می سازد. دارای لوله یا ژیل های زرد رنگ است و در زیر کلاهک سطح اسفنجی شکل وجود دارد که به رنگ زرد رنگ تا آبی متمایل به کبود می باشد. ساقه نسبتاً باریک گاهی ضخیم است. قسمت تحتانی ساقه زرد رنگ و قسمت مجاور کلاهک قرمز می باشد.
 یک گونه خوراکی از قارچ بولت به نام pallid bolete دارای کلاهک و ساقه کرم رنگ و سطح اسفنجی کرم زرد است که بیشتر در جنگل‌های بلوط دیده می شود.
فصل رویش: اوایل پاییز تا اوایل زمستان
 محل رویش :در روی زمین و بستر جنگل های سوزنی و سایر ضایعات چوب ها غالباً به صورت مجتمع دیده می شود.
قارچ بولت طعم مطلوبی دارد و پس از خشک شدن طعم آن بهتر نیز می شود این قارچ به سرعت در معرض کپک قرار می گیرد و از مصرف قارچ های آلوده به کپک جداً خودداری شود .بهتر است این قارچ قبل از مصرف پخت گردد

چند نکته در مورد قالب زنی :

  • نحوه قالب زنی :

در زمان قالب زنی باید توجه داشت که قسمت های میانی کمپوست را به اطراف و کناره ها برگردانده و قسمت های کناری را به وسط قالب انتقال دهیم و نیز قسمت های زیر را، رو ریخته و قسمت های رو را به زیر منتقل می کنیم. دلیل این امر آن است که در زمان آب گیری پایل ها، قسمت های میانی بیشتر آب گیری می شوند، در حالیکه کلش ها در سمت کناره های توده سریعتر خشک می شوند و دیرتر به کمپوست تبدیل می گردند.

 

  • زمان بندی قالب زنی :

مهمترین عامل جهت قالب زنی مجدد، ایجاد شرایط هوازی است. پس زمانیکه دمای مرکز توده را اندازه گرفتیم و دمای 65 درجه سانتیگراد را نشان دهد سریعا باید قالب زنی مجدد صورت گیرد، زیرا دمای بالاتر از 65 درجه سانتیگراد کمپوست بی هوازی می شود.

 

شکل قالب ها :

قالب زنیدر زمان قالب زنی حالت پایل تشکیل شده باید به صورت حالت شومینه ای باشد. در حالت شومینه ای در زیر شومینه فشار استاتیک منفی ایجاد می شود، تا محل خلاء پر شود. به هر میزان که شکل پایل به حالت شومینه ای نزدیکتر باشد جریان هوا در آن بیشتر خواهد بود که باعث هوازی شدن کمپوست هم می شود.

 

طول و عرض و ارتفاع قالب ها :

در یک واحد تولیدی طول قالب ها را بسته به فضای پیست کمپوست سازی در نظر می گیرند. عرض قالب ها را در قالب زنی اول 3 متر در نظر گرفته و در قالب زنی های بعدی از عرض قالب ها در هر نوبت 20 سانتی متر کاسته می شود و ارتفاع قالب ها را عموما 2 متر در نظر می گیرند.

البته اصولا در تابستان ارتفاع پایل ها را بیشتر و عرض آن را کمتر می کنند که علت آن هم گرم بودن هوای محیط می باشد و زمانیکه مرکز توده خلاء ایجاد می شود هوای آزاد با سهولت بیشتر می تواند وارد مرکز کمپوست شده و محل خلاء را پر کند. در زمستان عکس این عمل اتفاق می افتد. یعنی ارتفاع پایل را کمتر و عرض آن را بیشتر در نظر می گیرند.

 

چگونگی اندازه گیری مقدار رطوبت در فاز 1 به طور تجربی :

جهت اندازه گیری رطوبت در مراحل قالب زنی از مرکز توده یک مشت برداشته و با فشار متوسط رطوبت آن را امتحان می کنند که در این حالت باید آب از لای انگشتان دست بیرون بزند و جاری شود و به زمین بچکد.

اما میزان رطوبت پایل زمانیکه آماده پر شدن به داخل تونل پاستوریزه است باید به گونه ای باشد که با فشار دادن کاه و کلش که از مرکز توده انتخاب شده آب از لای انگشتان بیرون بزند و جاری شود اما به زمین نچکد. رطوبت عامل بسیار مهمی در ایجاد فلور انتخابی ما است. پس باید بعد از اندازه گیری رطوبت، هر گاه کمپوست نیاز به رطوبت بیشتری داشت، با اسپری کردن آب و آبگیری، رطوبت را در حد مطلوب حفظ کنیم.

 

دلیل اضافه کردن سنگ گچ در مراحل آخر قالب زنی ها :

سنگ گچ باعث تثبیت Ph کمپوست از حالت اسیدی تا خنثی می شود و میدانیم که جمعیت باکتری ها در ph قلیایی فعال است. بنابراین جهت بالا نگهداشتن جمعیت باکتریها باید سنگ گچ را در مراحل آخر اضافه نمود تا شرایط محیط کمپوست از نظر میزان Ph به سمتی پیش برود که جمعیت کپکها در فاز 2 افزایش یابد.

 

مشخصات کمپوست بعد از فاز 1 :

رنگ کمپوست سیاه مایل به سبز، قطعات کاه براق و کاه نسبتا بلند است و حالت ارتجاعی دارد. رطوبت کمپوست بین 70 تا 72 درصد باشد. با کم فشار دادن کمپوست در دست قطرات آب از آن خارج شود. Ph در حدود 8 تا 9.5 است و کمپوست هنوز نچسبیده و لزج است و با دست زدن به آن دستمان تر و کثیف می شود در این شرایط لکه های کوچک در کمپوست دیده می شود که دال بر وجود میکروارگانیسم های گرمادوست است. مقدار نیتروژن بین 1.8 تا 3 درصد است. میزان آمونیاک حدود 0.3 تا 0.4 درصد است یعنی 600 تا 800 ppm .

فروش گندم استریل

فروش گندم استریل

 

 

در راستای تقاضای مشتری های عزیز واحد تولید بذر قارچ آریانا ؛فروش گندم استریل را نیز آغاز کرده است.
گندم استریل شده به دو شکل قابل عرضه می باشد:۱_درون کیسه های معمولی که درب آنها پنبه گذاری شده
۲_درون کیسه های فیلتر دار که در دو وزن ۱ کیلویی و ۴ کیلویی قابل عرضه است.

اطلاعات تماس با بذر قارچ آریانا

 

آدرس واحد خاک قارچ آریانا : کرج ، محمد شهر ، خیابان شمس ، درب اول سمت راست

آدرس واحد بذر قارچ آریانا : تهران ، صفادشت ، حصار طهماسب ، واحد بذر قارچ آریانا

تلفنتلفن: : 02634990354 - 02634990358

02165949017  - 02165949117

فکسموبایل: : 02636305453

 09121780442 - 09126888295