چاپ
دسته: پرورش قارچ های صدفی
بازدید: 65640

روش تهیه بذر قارچ صدفی

واحد های تولیدی کوچک می توانند بذرقارچ خود را از این مراکز تهیه کنند , چون برای آنها مقرون به صرفه نیست , اما واحد های بزرگ پرورش قارچ می توانند  با ایجاد یک واحد آزمایشگاهی  با تجهیزات لازم  اسپا ن مصرفی خود را تولید کنند  که هم از لحاظ اقتصادی ، هم افزایش کیفیت و راندمان محصول پیشرفت خواهند کرد .

در حال حاضر قیمت یک کیلو بذر قارچ صدفی (  اسپان )  در کشور ما بین ۷۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ است. 

بذر قارچ صدفی

در زیر روش تهیه اسپان ( بذرقارچ ) به طور خلاصه شرح داده می شود :



جهت تهیه اسپان ( بذرقارچ ) ابتدا بایستی  یک نژاد از قارچ را که با محصول و سازگار با اقلیم منطقه باشد را  انتخاب و سپس قطعه ای از بافت قارچ را  در زیر هود میکروبیولوژی  استریل می کنیم و سپس آ ن را به محیط کشت PDA( سیب زمینی , دکستروز و آگار )  منتقل می کنیم . بعد از آن ظروف حاوی محیط کشت  در داخل انکوباتور  با دمای 1± 22 درجه سانتی گراد  نگهداری می شود تا شبکه میسیلیومی  در سطح ظروف  کاملا" پراکنده شود . پس از آن ظروف را جهت کنترل رشد میسیلیوم در دمای 4+ درجه قرار می دهیم   .

برای تهیه اسپان ( بذرقارچ )نیاز به یک ماده زمینه ای مناسب می باشد که اکثرا" از دانه گندم استفاده می شود . البته می توان از بذر چاودار ،ارزن و ذرت  نیز استفاده نمود . پس از انتخاب  ماده  زمینه ای ( دانه گندم ) با توجه  به ارتباط  مستقیم  سرعت توسعه شبکه میسیلیومی با محتوای رطوبتی ماده زمینه ای  می بایستی ماده زمینه ای را  در آب خیسانده و جوشاند  که با این روش آلودگی دانه ها نیز از بین می رود . برای جوشاندن  مقدار 15 کیلو گرم دانه گندم  را د ر 15 لیتر آب  به مدت 15 دقیقه  می جوشانند و سپس دانه ها را در آب جوشانده  به مدت 20 دقیقه قرار  می دهند .

بذر قازچ صدفی

 

  پس از جوشیدن و خیس خوردن ,  دانه ها را بر روی یک توری  منتقل  تا دانه ها سرد شده و آب اضافی آنها خارج شود . در این مرحله جهت جلوگیری از لزج شدن دانه ها  مقداری سولفات کلسیم هیدراته ( گچ ) به دانه ها اضافه می کنیم  درجه اسیدیته  دانه ها نیز بایستی  تا حدودی اسیدی باشد ( بین 5/6 تا 2/7) .  پس از این مرحله برای اینکه از هر گونه آلودگی  در مراحل رشد میسیلیوم ها جلوگیری شود  دانه ها را گند زدایی می کنیم  که معمولا" این کار به وسیله دستگاه اتوکلاو انجام می شود , پس از گندزدایی  دانه ها را در محیطی تمیز و فاقد آلودگی سرد می کنیم  تا دمای آن به 25 تا 30  درجه سانتی گراد می رسد . سپس قطعه ای حدود 1 سانتی متر  از کشت بافت تازه  را  در داخل ظروف حاوی دانه ها منتقل می کنیم  تا تلقیح نیز انجام شده باشد . پس از تلقیح  می بایستی به مدت دو هفته در انکوباتور  با درجه حرارت1±23    درجه سانتی گراد نگهداری می شود تا میسیلیوم ها کاملا" رشد کرده و درتمامی  سطح بذر  گسترش یابد . پس از طی این مراحل  اسپان قارچ صدفی ( بذرقارچ ) آماده  جهت بستر زنی می باشد .

 

خصوصیات یک بذرقارچ خوب



1- توده بذرقارچ کاملا" سفید و شبکه میسیلیومی  اطراف  تمامی دانه ها را پوشانده باشد .

2- رنگ اسپان تازه ( بذرقارچ ) سفید است , اگر قهوه ای بود نشانه کهنه و مانده بودن بذرقارچ است .

3-   توده بذرقارچ بایستی  فاقد هر گونه کپک و لکه های رنگی باشد .

4-  بوی ترشیدگی ندهد .

5-بذر  قارچ صدفی رسیده صدای طبل تو خالی می دهد

 

دسترسی به سایر مقالات

 

بذر قارچ گانودرما

 

 

 

 

تولید بذر قارچ آریانا ، ارائه دهنده ی خدمات و مشاوره در زمینه های :

کمپوست قارچ صدفی ، کمپوست قارچ دکمه ای ، بذر قارچ ، تولید بذر قارچ ، خاک پوششی قارچ ، راه اندازی سالن های قارچ ، بذر قارچ صدفی ، بذر قارچ دکمه ای ، خاک پوششی قارچ ، مکمل خاک  ، اسپان قارچ ، مشاوره تولید قارچ ، آموزش تولید قارچ ، مشاوره راه اندازی سالن قارچ ، فروش بذر قارچ ، قیمت انواع بذر قارچ بذر قارچ خوراکی تهیه بذر قارچ مشخصات بذر قارچ مرغوب ، خصوصیات کمپوست قارچ ، روش تهیه کمپوست قارچ ، قیمت بذر قارچ دکمه ای ، فروش بذر قارچ صدفی ، تولید بذر قارچ صدفی ، انواع بذر قارچ ، تولید بذر قارچ صدفی ، شرایط مطلوب نگهداری بذر قارچ ، خصوصیات بذر قارچ خوب ، روش تهیه بذر قارچ ( اسپان قارچ صدفی - اسپان قارچ دکمه ای ) ، مزیت بذر قارچ خوراکی به سایر قارچ ها ، مراحل تولید انواع بذر قارچ، سالن های پرورش کمپوست قارچ

 



برچسب ها :  پرورش قارچ ،  بذر قارچ ، روش تهيه بذر قارچ صدفی ، روش تهیه بذر قارچ ، مراحل تولید بذر قارچ صدفی، بذر قارچ صدفی، بذر قارچ دکمه ای ،بذر


منبع : http://salimgharch.blogfa.com